S&S USA-resa 3

En resejournal skriven av sammy

Då var det dags för S&S att ge sig ut på ännu en resa till USA. Under resan kommer flera delstater besökas.

dag 1 Washington DC

2017-06-16

Efter vi hade landat och hämtat ut vår bil hann vi med lite sightseeing i stan. Vi bor typ 15 min från Trump.

dag 2 Washington DC Pilesgrove

2017-06-17

Upp och hoppa för en ny dag. Vi började på Arlington kyrkogård, en gigantiskt stor plats för militärt personal. Efter det blev det Pentagon och dess monument från 9/11. Efter lite shopping körde vi till Martin Luther Kings monument och hälsade på Abe Lincoln också. Körde en bit uppåt landet mot New Jersey och var på en sann rodeofest med häst och tjurridning och allt annat som hör en rodeo till. Avslut blev en rejäl åskskur utan åska. Imorgon är det Fars dag !!!!!! Tjingeling

dag 3 Washington DC

2017-06-18

Idag blev det sovmorgon.

Vi begav oss ut på vandring ner mot stan vid 9:45. Då började vi med ett besök på National arkivet och läste independence deklarationen. Därefter lärde vi oss spionyrket på Spy museumet. Efter en snabblunch blev det en rundvandring på National museumet. Vi avslutade dagen på Air & space museumet där vi tittade på Wonderwoman på IMAX bio.

dag 4 Sixflags America

2017-06-19

Hela dagen ägnade vi åt berg-och dalbanor till höger och vänster. Planerar ett sista besök till stan och sen drar det söderut längs med östkusten imorgon.

Dag 5 Resa mot Williamsburg

2017-06-20

Så var Washington DC avklarat för denna gång, med många härliga intryck.
Idag startade vi med en tur mot Oceans City där vi stannade till och tittade på stranden och fick se en del delfiner nära stranden. Minigolfbanan vi valde var med inspiration från oss "Vikingar". Vi passade också på att äta lunch där innan vi fortsatte mot Williamsburg.

Dag 5 Resa söderut via Ocean cit

2017-06-20

Reste ned längs med kusten genom Delaware, Maryland och Virginia.

Dag 6 Williamsburg

2017-06-21

Hela dagen idag var vi på Colonial Williamsburg, tillbaka till 1700-talet. Dagen började behaglig sen blev det Damn Hot.

dag 7 Resa norrut

2017-06-22

Resa gick vidare norrut via Culpeper där vi mötte upp med Chuck känd från serien Moonshiners. Vi tog en rundtur i hans destilleri.

Dag 7 fortsätter

Efter Culpepper gick resan vidare mot Lydia, där vi åkte in på Blue ridge National park. Vi tog sedan Skyline drive norrut genom parken. Vi passerade många vackra vyer på vägen.

Dag 7 slutar

2017-06-22

Dagen slutade med en övernattning i Harrisburg.

Dag 8 York

2017-06-23

Dagen började i York på en av Harley Davidsons fabriker. Vi fick en rundvandring där längs med hela produktionslinje.

Dag 8 Lancaster

Eftermiddagen spenderade vi i Amish country. Vi hamnade mitt i en stor marknad med aktion och allt.

Dag 8 Mansfield

2017-06-23

Övernattningen skedde i Mansfield

Dag 9 Niagara falls

2017-06-24

Efter en bit körning över Buffalo landade vi efter en gränskontroll (vilket gick väldigt smidigt) i Niagara falls. Vilket hotel vi hamnade i och vilken utsikt. Magiskt!!!!

Dag 10 Niagara falls

2017-06-25

Hela dagen vid vattenfallet taget 1 million bilder. En del av oss åkte båt ända fram till själva fallet och de andra gick en tur bakom själva fallet. Top 1 på min lista.

Dag 11 Toronto

Var uppe tidigt och var en sista gång vid fallet. Vägen till Toronto var en lätt resa. Vi var framme rätt så tidigt så innan vi åkte till lägenheten var vi på en outlet och handlade sedan lite mat.

Dag 12 Toronto

2017-06-26

Efter frukosten gick vi ner till stan. Var först i Chinatown där vi hamnade mitt i en inspelning av en känd serie här i Kanada. Shoppade loss i stan sedan. Vid lägenheten badade vi lite i inomhuspoolen och lite jacuzzi innan maten.

Dag 13 Toronto

2017-06-27

Började i Distillery Historic District, en gammal stadsdel med fabrikslokaler som är ombyggda till mysiga affärer och restauranger. Köpte så klart en del grejer. Sedan besökte vi Hockey Hall of Fame där vi kände igen några svenska profiler, bl a Börje Salming som är en gigant i denna stan. Sen blev det dags för resans hitintills häftigaste upplevelser. Vi åkte upp i CN Tower och gick The Edge Walk. Ute på 356m över havet gick vi runt och hängde över Toronto med en FANTASTISKT utsikt, vilken grej. Avslutade i restaurant 360 där vi snurrade runt hela tiden medan vi åt så man hade en ny vy nästan varje gång man tog en tugga.

Dag 14 Via Detroit till Sandusky

2017-06-28

Körde från Toronto vid 8 tiden. Via Detroit kom vi vid !6 tiden till Sandusky.

Dag 15 Cedar Point

2017-06-29

Hela dagen idag på Cedar Point, en av världens största nöjesparken med multi av bergodalbanor. Vi åkte nästan alla, somliga flera gånger.

Dag 16 Sandusky slappedag

2017-06-30

Spelade lite minigolf var det mest händelserika som hände denna dagen.

Dag 17 Resa mot Chicago

2017-07-01

Resan mot Chicago började med ett stop i Shipshewana, vilket också är ett stort Amish näste.

Det blev även ett stop i Gary, Michael Jacksons födelsestad. Stannade vi huset han växte upp.

Dag 17 Resa mot Chicago

2017-07-01

Ankomsten i Chicago blev också lite tidigare tack vara en tidskillnad på en timme. Tiden innan vi hade tillgång till huset spenderade vi lämpligtvis på en outlet och där shoppades lite där med.

Dag 18 Chicago

2017-07-02

Var på Navy Pier. Åkte sedan en speedbåt i en halvtimme över Lake Michigan och sedan en lungnare färt över Chicagofloden förbi alla höghus.

Dag 19 Chicago

2017-07-03

Tog oss först till Wrigley Field, Chicago Cubs hemma arena. Och var i stan resten av dagen. Slutade på restaurangen Hooters för utfodring.

Dag 20 Chicago

2017-07-04

4th of July, Usas national dag. I väntan på kvällens fyrverkeri vid Navy pier var vi först en runda på stan och tittade på Chicagos strand. Åkte hem och åt kvällsmat och sen tillbaka till staden tillsammans med 10 miljoner amerikaner. Fyrverkeriet var amerika på sitt bästa som vanligt.

Dag 21 På väg till Nashville

2017-07-05

Resan fortsätter söderut genom Kentucky och in till Tennessee, med slutmål för dagen Nashville. Efter hotellet gick vi till Broadway där allt jippo finns. Barer, barer och barer. Med däremellan några barer. Och i alla spelas det live musik.

Dag 28 Houston

Nasa. Vi tog en tur där vi såg den gamle kontrolcentret till Apollo flygningar och en tur som visade oss trainingsområdet för astronauter. Inne på området finns även ett Boeingplan med en Spaceshuttle på taket. För övrigt fanns där massa andra utställningar att titta på. Avslutade kvällen på Texas Steakhouse.

Dag 22 Nashville

2017-07-06

Började dagen med att besöka Andrew Jacksons plantage. Jackson var isa 7e president. Schyst ställe. Efter det outlet och cowboy boots. Tillbaka i stan var vi på Walk of Fame och åt på ett häftigt ställe där folk gick omkring med olika köttsorter på ett spett och skar upp biter vid bordet

Dag 23 På väg till Memphis

2017-07-07

Vi började dagen tidigt för vi blev väckta av brandlarmet. Först kl 3 på morgonen och sen strax innan 7. Det var nån pajas som hade varit på en av baren och blev lite överförfriskat. Vi kom i alla fall i väg och landade först i Brownsville Tennessee, där Tina Turner är född. Efter det reste vi till Tupelo Mississippi, Elvis Presleys födelseort. Besökte huset han föddes i, som skulle kallas för friggebod där hemma. Sen fortsatte resan tillbaka till Tennessee och Memphis, där vi bor i ett gigantiskt hus.

Dag 24 Memphis

2017-07-08

Dagen vi besökte "Kungens" hus, Graceland. Elvis lilla paradis. Var inne i och runt husets alla hörn och tittade på alla hans bilar och flygplan. Där fanns också en hel del utställningar med alla hans kläder, skivor, mm. Dagen avslutades på Civil Rights Museum som är byggd kring hotellet Martin Luther King jr blev skjuten.

Dag 25 Memphis

2017-07-09

Idag var det varmt som fan. Började dagen med att köra till stan och gick längs med floden Mississippi. Därefter gick vi genom Beale street vilket är ett motsvarande till Broadway i Nashville. Barer och små butiker. Avslutade med ett besök på Sun studios där många storheter har spelat in sina skivor. Bl a Elvis Presley och Johnny Cash och på senare tid även U2 och Moroon 5. Tidigt i säng för morgondagens bilfärt till Houston, Texas

Dag 26 Vägen till Houston

2017-07-10

Upp med tuppen 05:00 idag för körning till Houston. Färden gick nästan hela vägen genom Arkansas, Bill Clintons hemmaplan. Genom den berömde staden Texarkana ner till Texas. Ankomst till lägenheten kl 15:00. En kupp kaffe, Zoegas en så länge, och sen ut och köpa nya skor.

Dag 27 Houston

2017-07-11

Var i Houston centrum och rekade. Allt händer under jorden i The tunnel, som förbinder olika delar av staden med varandra. Där finns massvis med matställe och lite affärer. Framförallt är det svalt och skönt. Efter det var vi ute på ett stort shoppingcenter där vi strosade runder och köpte kakor på Carlos bakery, Cake Boss.

En utskrift från Resejournalen.se

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.